31 maj - tandvärk.

Har varit hemma nästan en hel vecka nu och jag älskar varje sekund. Älskar Sverige, vädret, Alby.
Har jobbat nästan varje dag på Bilia, på eftermiddagarna, och varit med min fantastiska pojkvän.
Igår var vi på tävling med Rosa också, duktiga duktiga Rosa. Hon fick pris i båda sina starter och man kan inte annat än älska henne. Sen åkte vi direkt till Solvalla och tittade på Elitloppet. Nu Pagadi och Beanies MM till finalen, det var grejer det! Efter det blev det morsdagsmiddag hos mormor och morfar, Patrik följde med. Fick rejält ont i munnen när vi var där, och det blev bara värre inatt så idag har jag varit hos tandläkaren och fått antibiotika utskrivet. Hoppas det går över snart.

Nej, nu har jag inte tid att sitta här mer!

22 maj - slutspurt!

Nu ar det inte manga dagar kvar av den har resan. Som vanligt har tiden gatt helt ofattbart fort, men vi har samtidigt hunnit med galet mycket dom har tre veckorna. Manga intryck och mycket att smalta.

Sen vi kom till Shianouk Ville pa morgonen den 16e har vi mest tagit det lugnt. En dag var vi ute pa batutflykt, da jag, Julia och John passade pa att dyka ett par dyk. Det var lite pirrigt innan, med tanke pa att jag knappast ar nan expert och att det var lite mer an ett ar sen jag dok sist, men allt gick bra och det var najs varre! Annars har vi turats om att vara lite smasjuka, och mest legat nere pa stranden femton meter fran hotellet. Tyvarr har det inte varit nagot pangvader, sa brannan ar langt ifran vad den borde vara efter tre veckor i sydostasien, men det ar samtidigt skont att solen haller sig undan lite. Ar fruktansvart varmt har, kan inte minnas att jag nagonsin svettats sa mycket som jag gjort den har resan, haha. Sa vi har badat och solat och blivit masserade och varit pa marknader och lekt lite turister, typ. Pa kvallarna har vi oftast sokt oss ner till stranden for lite BBQ vid vattenbrynet. $3 for grillad kyckling, firre eller gris, pommes, sallad, vitloksbrod och ol. Dar snackar vi vard maltid. En kvall akte vi istallet for det till Snake House, en restaurang/anlaggning dar dom hade ormar, odlor och krokodiler i mangder, for att kunna producera motgift till bl.a ormbett. Sa borden man at vid var ormburar av glas, lite laskigt att stirra ner i en megastor boaorm mellan tuggorna, men anda ratt tufft.
Hur som helst, det har varit ganska skont med den typen av relaxation efter 14 dagar i ett riktigt intensivt restempo.

Ikvall blir sista natten har i Kambodja, och imorgon saledes sista dagen. Imorgon kvall tar vi namligen nattbussen till Bangkok. Eftersom vi inte kan fa nagot vettigt svar ur personalen pa hotellet om hur lang tid bussen tar, de varvar mellan att saga 13 och 19 timmar, sa valjer vi det sakra fore det osakra och tar den tidigare bussen. Kanns lite smajobbigt att chansa och ta morgonbussen och sen komma fram fem timmar efter att planet har gatt.. Sa det blir val till att hanga en dag till pa Bangkoks flygplats, men vi ar ju vana nu sa det blir a piece of cake!

Nej nu ska jag upp och hanga lite med resten av ligan!

15 maj - Angkor Wat och Floating Village

Hello allihopa!

Kan borja med att beratta att Elin och Rebecca ar magsjuka och att jag ar folkyld. Kan ocksa beratta att resdagboken.se ar mongo sa jag kan inte publicera nagra inlagg dar. Helvete! Men nu slapper vi det!

Vi har under dagarna i Siem Reap tittat pa ett av de stora templena i solnedgangen, och de andra under en heldagsutflykt. Angkor Wat var maffigast, och templet i Ta Prohm var hur lackert som helst! Men vi svettades kopiost och fick nog lite solsting allihopa. Sen har vi hunnit med att prova att kaka groda, gatt pa lite night markets, och akt till floating village (jag, Julia och John) sen sist. Den flytande staden var ascool, alla hus var som batar, och de som bodde dar hade tillochmed egna sma tradgardar och husdjur pa "husen". Men det var ganska skabbigt, och jag ar glad att jag inte bor dar.. Ikvall ska vi aka buss tolv timmar till Shianoukville, ratt otaggat med tanke pa var halsosituation, men jag tror vi gar ett forsok iallafall.

Vi far horas mer sen, ska forsoka vila nagon timme innan vi satter oss pa bussen!

13 maj - Siem Reap

Som vanligt ar vi pa resande fot. Imorse kom vi fram till Siem Reap, efter dryga sex timmar pe en buss full av kambodjanska smabarn och karaoke. Sadar harligt klockan atta pa morgonen efter en utekvall, men vad gor man inte. Bestamde oss nar vi kom fram for att lyxa till det med ett hotell som har pool, fett najs! Dessutom har vi badkar pa rummet och gratis frukost, allt detta for 7 $ per person och natt. Kandes vart med tanke pa att standarden hittills inte varit femstjarnigt..

Vi har iallafall hunnit med att titta pa solnedgangen vid ett av de stora templen i Angkor. Maffigt. Sen akte vi till staden och at, jag och Becca blev av med bade KFC - och Swensonoskulden. Brabra och massa gott. Imorgon blir det en heldag vid Angkor Wat, och kanske lite kvallsshopping pa Night Market om vi orkar. Nasta: sangen!

12 maj - grattis syster!

Jag onskar verkligen att jag var hemma just idag, eftersom min lillasyster blir 17 ar idag! Men mamma och pappa tar nog ordentligt hand om henne, sa jag tror att hon klarar sig utan mig :)

Sjalv befinner jag mig i Phnom Penh, Kambodja. Vi kom hit i forrgar kvall och aker vidare till Siem Reap imorgon bitti. Det ar fruktansvart manga intryck att ta in pa sa kort tid, men vi vill se sa mycket som maojligt sa da hinner vi inte med mer an ett par dagar pa samma stalle. Har har vi iallafall besokt S21, den gamla skolan som senare blev ett fangelse, dit Pol Pots regim skickade 'landsforradare' for att tortera och sedan doda. Svart att forsta vad som verkligen hande dar for inte mer an 35 ar sedan, att forestalla sig hur det sag ut nar alla dessa pyttesma celler var fyllda med manniskor, nar tortyrkamrarna anvandes pa riktigt. Tillrackligt forstod jag iallafall for att blir otroligt tacksam over det liv jag har valsignats med. Kan bara onska att offrerna vilar i frid, och att deras kvarlevande slaktingar har funnit nagon slags sinnesro.
Efter S21 akte vi vidare till ett utav alla Killing Fields som finns i Kambodja. Ett dryga 35 meter hogt monument har dar rests for att hedra alla doda, och man far dar ga runt bland alla gravar och titta pa alla skelettdelar och skallar som gravts upp och bevarats. Det var hemskt, men samtidigt ar jag glad att vi akte dit.
Vi hann ocksa med att besoka ett barnhem. Hade bara tankt vara dar en liten stund men den underbara atmosfaren holl oss kvar flera timmar. Vi lekte med barnen och hjalpte till att flytta pa tva stora sandhogar som donerats av en australiensk familj. Hur harligt som helst, en uppfriskande flakt att se Kambodjas framtid efter att ha forsokt forsta hur hemsk dess historia ar. Vi ska hursomhelst tillbaka dit pa nagon ceremoni i fetermiddag, efter ett par timmar pa Russian Market, som vantar harnast!

Ha det bast!

7 maj - Mui Ne`

Inatt vid ett kom vi fram till Mui Ne, badorten vi ska vara pa fram till den 10e. Vi bor nu alla fem personer i ett rum med tva dubbelsangar, far se hur det kommer ga, haha. Har legat vid poolen hela dagen, och forsokt komma ikapp negrernas solbrannor. Precis vid poolen gar en trappa ner till havet, och nu ar det hogvatten sa sista trappsteget ar nere vid vattenbrynet. Jatteharligt!
Formodligen blir det stranden imorgon ocksa, kanske hyr en moppe for att se oss omkring lite, men jag ska forsoka halla mig nara vattnet! Eftersom schemat blir ganska tajt i Kambodja galler det att passa pa att sola sa mycket som mojligt dom har dagarna, man vill ju inte komma hem och se ut som en albino!
Annars ar det bra, saknar alla dar hemma men det hor val kanske till. Hoppas ni har det bra iallafall!
Talk to you later!

7 maj - Mui Ne`

Talk to you later!

5 maj - Vietnam!

Vi kom ivag!! Underbart!

Efter en flygning pa 10 timmar mellan Arlanda och Bangkok, 13 timmar pa bangkoks flygplats, ytterligare en flygning pa 1,5 timmar landade vi antligen i Ho Chi Minh City, Vietnam. And the best of all : Vi fick krama om Jullan, Didde och Elin!

Sen i mandags kvall har vi hunnit med en hel del, bland annat ga pa krigsmuseum, marknader, bio tva ganger (How to train your Dragon & Clash of the Titans), akt till en meganajs vattenpark och bokat utflykt till imorgon. Vi ska besoka nagra grottor som vietnameserna bodde och gomde sig i under Vietnamkriget. Lar bli galet varmt och sjukligt klaustrofobiskt, men jag ska forsoka sta ut.. (Inte min ide)

Imorgon kvall aker vi vidare Mui Ne, en badort 30 mil harifran, och stannar dar till den 10e da vi lamnar landet och tar buss till Kambodja. Och i skrivande stund betalar vi vara nya hembiljetter den 25e maj! Blev nagra dagar extra, men det ska bli skitkul, da hinner vi med ett land till!

Nu ska vi hem och packa vaskorna infor morgondagen!

2 maj - tänk om.. !

Tänk om vi faktiskt kommer iväg idag, nära nu ju!!

Och angående valborg; jag missade inte brasan, men ungefär allt annat som kunde gå fel gick fel. So I was sort of right..
Nu ska jag ut och rida i det här underbara vädret, pussa lite på min fina häst.
Patrik har åkt hem, honom kommer jag sakna till tusen, men annars känns allt bra. Pepp!